Julafton med funderingar

 

På Julafton besökte jag två hem med trevligt julfirande. 
På det ena stället tyckte tonåringarna att tomten VISST skulle komma så det fick bli en snabbvariant eftersom tomten fanns på annan ort.
Det blev den absolut fulaste tomte jag nånsin skådat!  
Den enda "mask" som fanns i huset var en halloweenmask föreställande ett skelett med tillhörande skeletthänder! Tur att det inte fanns några mindre barn på det julfirandet, vi fick däremot skratta en hel del..

Har en del funderingar runt tomten och hans familj....
Tomten och hans fru ser ju väldigt gamla ut. Är verkligen tomtenissarna deras barn och varför växer aldrig tomtenissarna upp och blir vuxna? Om ingen av tomtenissarna är pojke blir då nästa tomte en tjej, alltså ungefär som med kungahuset...? Ja där finns väl en och annan tomte också..?

Hur har tomten råd att köpa material till alla julklappar och har han F-skattsedel? Det är kanske penningbidrag från någon intresseorganisation och är de pengarna då skattebefriade eller..? Har tomten "fallskärm"? Är tomtens renar försäkrade hos Agria?
Är det här frågor som även du tänker på? Eller är du tomtebefriad?

#1 - - Fd kollega C :(:

Jag har aldrig tänkt på tomtenissarna som Tomtens barn. En del skildringar av tomtenissarna är alltför "grown-up-like" för att vara deras barn.

Dessutom tror ju jag att Tomten aldrig skulle idka barnarbete. Näe, snarare tror jag att Tomten och Tomtemor lever i kollektiv med personer med likasinnad inställning till julen.

Arbetet bedrivs således på ideell basis, därav den korta arbetstiden, endast 1 dag/år. I övrigt är nog Tomte-gården självförsörjande med alltigenom egna produkter. Inga kostnader för inköp av matriel alltså.

#2 - - Carola:

Kära C

Först och främst är jag glad att det finns andra människor som funderar på dessa extentiella frågor. Det finns ju faktiskt de som menar att Tomten inte finns! Vilket torftigt liv att tro så...



Har faktiskt inte tänkt tanken att Tomten kan ha 2 olika jobb eftersom det ena (som du så korrekt noterat) endast räcker en dag. Vad kan det andra jobbet vara? Lokförare, banktjänsteman eller kanske kung? Ja så måste det vara. Han är nog vår kung under resten av året!

Jag grubblar vidare...

#3 - - "Storasyster":

Har du inte hört att "tomten är far till alla barnen"? Och eftersom tomtar blir så gamla hinner de avla många småttingar.

Jag tror mig veta att tomtefar återfinns på Arbetsförmedlingen när det inte är dags för julklappsutdelning. Han är en värdefull medarbetare på AF då han ju är van att organisera jobbet i verkstan.

Kolla noga om det inte finns någon äldre man med viss rondör på något av kontoren i norra Sverige. (På pendelavstånd till Nordpolen)